Mauerzeit I
hodnocení: 0+x
blank.png

V Berlíně je srpen a město se trhá na kusy. Staví, co jiného, Berlínskou zeď - možná jste o ní slyšeli? Rok 1961 byl zatím skutečným rokem 2020.

Stojím na ulici před vchodem na staveniště 29 a ve větru slyším sténání a stížnosti. Rozhořčení obyvatel činžáků, které zazdívají sovětští vojáci. Křik mrzutých cívek s ostnatým drátem, které při přetahování na místo drhnou o beton. Dnes ráno neoddělovalo Východ od Západu nic než pouliční cedule. Teď sto kilometrů drátu, zítra pluk moskevské gardy. Příští měsíc prorazí základ známé dvojité řady betonu. Němci si myslí, že to Kennedy nebude tolerovat. Mýlí se.

Tohle je příběh, kdy jsem naposledy opustil Berlín.

Zatímco děti v uniformách dělají těžkou práci, profesionálové sedí v barech po celém městě a mumlají si mezi sebou. Vzpomínají na blokádu v osmačtyřicátém - tanky na Checkpoint Charlie, ruské stíhačky bzučící nad spojeneckými letišti. Tentokrát je taktika jiná - ty zůstaneš na své straně a já na své. Mnohem méně provokativní. Mnohem trvalejší. Tohle je něco nového. V tomhle městě je vždycky něco nového, to nevíš.

***

Žádný z těchto geopolitických kousků by nebyl problém, kdybychom byli prozíraví, když tu Nadace v roce 1945 zakládala obchod. Kdybychom lépe sledovali Trumana a věnovali více pozornosti Moskvě, mohli jsme se utábořit tam, kde nás nemohli najít. Za současného stavu máme stejný problém jako všichni ostatní v Berlíně - všichni si navzájem stojíme na nohou. Spojenci, Sověti i Nadace - jediný důvod, proč nikdo nestřílí, je, že nemáme dost místa na lokty, abychom dosáhli na zbraně.

Naše přítomnost ve městě má dvě části, 29. stacionární zadržovací jednotku a MTF Sigma Six. Sigma Sixers, na papíře motorizovaná četa, sdílí ubytování se špiony CIA na "Teufelsbergu" - Ďáblově hoře. Toto město vyvolává jisté grandiózní tendence - Teufelsberg je jen kopec a Sigma jen několik zaměstnanců velitelství. Devětadvacítka - to je moje jednotka - žije hluboko v sovětském sektoru, co by kamenem dohodil od paláců v Postupimi a přímo pod nosem našich přátel z různých rudých zpravodajských agentur.

Je zvláštní, že se kamarádíme s agenty vlád, které nás chtějí zničit, ale má to svou logiku. NATO a Varšavská smlouva tolerují naše aktivity, když je toho příliš mnoho podivného, co by se dalo udržet, nebo když ještě nejsou připraveni se toho chopit.

Výsledná politika je nedůsledná - objekt 19 byl převálcován v roce 52, zatímco z Perimundy by nás vyhnali až za šest let. Berlín se svým čtyřnásobným opatrovnictvím představuje zvláštní případ - nikdo nedůvěřuje ostatním s paravědeckou kořistí města a naše přítomnost ubírá část tepla všem. Jsme nárazník, který zmírňuje napětí. Teď však, když Rusové zazdívají spojeneckou enklávu a CIA začíná být neklidná, je čas odejít.

Pravidla nasazení, vypracovaná během tuctu krvavých střetů napříč východním blokem, jsou jednoduchá. Dřív jsme po sobě stříleli, ale to mělo nepříjemný zvyk vypouštět potvory ven, a nakonec jsme hru se zbraněmi úplně ukončili. Teď, když nás Rusové a Američané požádají, prostě odejdeme. Zaměstnanci nadace mohou odejít - pokud si s sebou nic nevezmou. Nikdo s tím není spokojen.

***

S tím vším na mysli mě jen trochu překvapí, když mi šéf stanice Site 29 podá kufřík a řekne mi, abych zmizel - z města, ze země. Opouštět město za tepla (tedy s něčím anomálním) znamená riziko vyvolání nepřátelství, ale vypadá to, že díky Chruščovovi už máme tyto starosti za sebou.

Jsem v Postupimi, 30 kilometrů a čtyři země od bezpečí letiště Tegel ve francouzském sektoru. Fantastický čas na prohlídku města.

Walter Ulbricht, východoněmecký kancléř, se toho večera ve svém projevu tváří statečně. "Nikdo nemá v úmyslu stavět zeď," říká. To je ale peklo, to nikdo nikdy neudělá.

Teď už jste v obraze, co se týče města mého srdce. Příště vám povím, co jsem si nesl, když jsem odjížděl.

Pokračování příště.